Téma 2016: LIGHT PAINTING

Tipy

invencia | dlhá uzávierka | zdroj svetla

Ako vytvoriť zaujímavé zábery?

Kreslenie svetlom (známe aj ako Light Painting alebo pri téme dopravy Light Trails) je vo fotografickej sfére čoraz obľúbenejšou témou. Fotografi tu experimentujú pri menej vyhovujúcich svetelných podmienkach s dlhou expozíciou. Pre zachytenie svetelnej stopy nie je dôležitý typ fotoaparátu, ale to, aby fotografovi umožňoval mať kontrolu nad nastavením expozície. Vhodným fotoaparátom je teda ten, ktorý je schopný fotografovať v plnom manuálnom režime a/alebo v režime s prioritou rýchlosti uzávierky.

Pokiaľ ste sa rozhodli zachytiť na svojich snímkach svetlo v takejto podobe, môžete ako pomôcku použiť statív alebo iný pevný bod, na ktorý fotoaparát alebo mobil položíte. Počas fotografovania s nastavenou dlhou expozíciou je totiž skoro nemožné odfotografovať zábery z ruky bez toho, aby bol záber ostrý.

Netreba zabúdať ani na to, že základným princípom je nájsť si miesto, ktoré má potenciál na vytvorenie pekného záberu. Najčastejšie tento efekt dosiahnete fotografovaním pohybujúcich sa svetielok či automobilovej dopravy. Táto technika prináša veľké možnosti invencie pri hľadaní vhodnej scény. Ak chcete zachytiť dráhy svetla na fotografii, môžete napríklad kresliť svetlom rôzne písmená či tvary, nemusíte sa spoliehať len na svetlá z dopravy. Zaujímavé bude aj blikajúce svetielko (žiarovky, osvetlenie z mobilu či lampáš).

Väčšinou sa fotografuje s rýchlosťou uzávierky v rozmedzí od 5 do 20 sekúnd. Jedným z najideálnejších momentov na takéto fotografovanie je ísť fotiť uprostred noci, no aj tesne pred a po západe slnka. Práve v tomto čase zachytíte aj okolité svetlo na oblohe, čo môže záberom dodať atmosféru. Určite sa nebojte experimentovať s dĺžkou uzávierky a sami uvidíte, čo všetko sa dá vytvoriť. Kľúčom k úspechu je vyskúšať si pár testovacích záberov a zistiť, čo treba doladiť.

Tu je pár tipov, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia

ale nemusíte sa ich držať :)

Fotiť treba vo veľkom štýle

Neuspokojte sa len s tenkými a krátkymi pásikmi svetla. Pokojne môžete použiť aj širokouhlý objektív, ktorý scénu opticky zväčší. Ďalším spôsobom, ako vyvolať dojem „veľkosti záberu“, je snímať ho z malej vzdialenosti alebo zospodu. Vizuálne sa bude zdať, že objekt je mohutnejší.

Vizualizácia a kompozícia sú dôležité

Pokiaľ sa chystáte fotografovať stopy svetla, je nutné zapojiť fantáziu. Vopred si predstavte, ako svetlo dotvorí samotný záber. Ak máte napríklad začiatok svetelnej stopy v ľavom dolnom rohu, nechajte ho skončiť v pravom hornom rohu. Vyvolá to dojem pohybu, o ktorý na týchto typoch fotografií predsa ide. Z každej snímky musí byť jasné, aký bol zámer fotografa.

Zamerajte sa na obmedzenie ďalších svetiel zo scény

Pre vytvorenie zaujímavého snímku je dobré dať sa do pozície, v ktorej budete mať iba tie zdroje svetla, ktoré chcete fotografovať.

Svetelné stopy možno vytvoriť aj bez automobilov

Pred objektívom je vždy užitočné všetko, čo sa pohybuje a vyžaruje svetlo. Pekné zábery môžu vzniknúť aj fotením vlakov, cyklistov alebo motorkárov.

Maľujte pomocou svetla

Ako už bolo naznačené, zachytávať svetlo nemusíte iba pri doprave. Môžete zapojiť svoje umelecké cítenie a použiť zdroj svetla (lampáš) ako štetec. V tmavej miestnosti si položte na stôl nejaký predmet a dotvorte ho týmto „štetcom“. Maľovať ním môžete obrysy objektu, dotvárať ho pomyselnými čiarami alebo vytvárať škvrny ako na plátne. Nebojte sa experimentovať a použite rôznofarebné svetlá, efekt bude výraznejší. Prípadne si nájdite tmavú uličku s okolitým osvetlením (pouličné lampy) a „vyfarbite“ nejaký objekt pomocou svetla.

Zanechajte odkaz

Čo tak vytvoriť svetelné grafity? Stačí si vybrať peknú stenu alebo voľný priestor na oblohe a pomocou svetla môžete začať písať rôzne odkazy, citáty. Dokonca si môžete vyrobiť vlastnú originálnu pohľadnicu, pozdrav alebo narodeninové prianie.

Podľa tohto návodu môže vzniknúť mnoho rozdielnych fotografií. Závisí to totiž od toho, čo do záberov vložíte zo svojej fantázie.

Partneri súťaže

Ďakujeme za vecné ceny a ochotu prispieť k rozvoju tejto súťaže.

UVEA Mediklinik

UVEA Mediklinik

Najmodernejšia očná klinika na Slovensku

Viac

Galimex

Galimex

Autorizovaný predajca Škoda, Volkswagen, Audi, Seat

Viac

Balonom.sk

Balonom.sk

Vyhliadkové lety balónom na Slovensku

Viac

Black Evils

Black Evils

Ohňová Show, Fakír, Brušné Tance, UV Show

Viac

Mesto Martin

Mesto Martin

Mesto Martin

Viac

METRO, o. z.

METRO, o. z.

Podporujeme regionálny rozvoj

Viac